KINKY BOOTS ja HAMLETIN SUURET SAAPPAAT

* Papa's got a brand new shoes *

Tässä kirjoituksessa pohdin Shakespearen tragedia Hamletin perintöä musikaali Kinky Bootsille Richard Baileyn (KB) antaman vihjeen hengessä. ”Katso näitä yksityiskohtia. Tärkeintähän tällaisten rakennusten peruskorjauksissa ei ole se, mikä muuttuu vaan se, mitä pystytään säilyttämään.” Kiinnitän huomioni siis nyt siihen, mitä Hamletista on Kinky Bootsiin säilytetty - yksityiskohtiin ja suuriin linjoihin.

Siniset lainaukset ovat Hamletista, ja ne ovat ovat Michael Baranin suomennoksesta ja sovituksesta. Punaiset lainaukset ovat Kinky Bootsista, jonka suomennoksesta vastaavat Kari Arffman ja Hanna Kaila.

Syksyllä 2021 kirjoitin analyysit Hamletista ja Kinky Bootista. Palattuani vuoden kuluttua molempien teosten pariin syntyi tämä yhteisanalyysi. Olen todella iloinen, että näytelmät sattuivat eteeni samanaikaisesti ja että sain nähdä, kuinka ne keskustelevat toistensa kanssa.

Analyysi Hamletista (syksy 2021)

Analyysi Kinky Bootsista (syksy 2021)

 

 

kuva: Kari Sunnari, kuvassa (alh.) Petrus Kähkönen ja (ylh.) Lauri Mikkola

Otsikot:

ISÄN PERINTÖ "Ja mun jälkeeni kaikki tää on sun"

KUNINGATTAREN HÄÄT "Taisit tulla äitini häihin"

MONET KASVOT "Oon mies ja nainen, heidänlainen"

HULLUUS "Hulluista hulluin oon"

OLLA VAI EI OLLA versus OLEN VAPAUS, OLEN VANKEUS

SISÄINEN KAMPPAILU "Lopulta järjestämme kaksintaistelun"

MINULLA ON SINULLE HAASTE

HATUNNOSTO ESI-ISILLE

kuva: Kari Sunnari, kuvassa (oik.) Inke Koskinen ja (vas.) Pentti Helin

ISÄN PERINTÖ “Ja mun jälkeeni kaikki tää on sun”

 

CHARLIE: Haloo…Kyllä. Olen hänen poikansa…

HAMLET: Hamlet. Kuningas. Isä, vastaa!

Hamlet ja Charlie ovat nuoria miehiä, jotka menettävät isänsä. Ennen isän kuolemaa Hamlet on opiskellut Wittenbergissä Saksassa ja Charlie on työskennellyt Lontoossa, mutta nyt molemmat joutuvat palaamaan kotikonnuilleen.

Isän perintö on kahdenlainen. Prinssi HAMLET perii valtakunnan, mutta Claudiuksen naidessa kuningattaren, hallitsijan kruunua ei vielä lasketa Hamletin päähän. Hän kokee, ettei etene urallaan. Hamlet uskoo myös olevansa velvoitettu kostamaan isäänsä kohdistuneen vääryyden ja on näin kahlittu katkeruuteen ja kostoon. CHARLIE perii kenkätehtaan, joka pian paljastuu konkurssikypsäksi yritykseksi. Charlie kokee kuitenkin velvollisuudekseen pelastaa tehdas sen työntekijöiden vuoksi. Perintö on molemmissa tapauksissa sekä siunaus että kirous - taakka, joka otetaan kantaakseen, mutta myös kyseenalaistetaan. Hamlet epäröi kostamista ja Charlie johtamista.

CHARLIE: Mut entä, jos mä en haluukaan tehdä kenkiä?

HAMLET: Kuka haluaisi kantaa tuollaista taakkaa?

KUNINGATTAREN HÄÄT “Taisit tulla äitini häihin”

 

OFELIA: Missä on Tanskan kaunis kuningatar?

DON: Sieltä se kuningatar saapuukin.

Hamletin äiti, KUNINGATAR Gertrud menee uudelleen naimisiin pian miehensä kuoleman jälkeen. Kinky Bootsin kruunaamaton kuningatar, drag QUEEN Lola on minulle Charlien ääneen lausumaton rakastettu. Väitän nimittäin, että Charlien tyttöystävät ovat pelkkä ovela juoni katsojien harhauttamiseksi. Teksti tarjoaa heteroseksuaaliseen intohimoon ja rakkauteen yhtä huomiotaherättävän vähän aineksia, kuin musikaali CABARET, jonka rivien väleistä pilkottaa Cliffin homoseksuaalisuus.

POLONIUS: Mitä teidän välillänne oikein on? Kerro totuus.

NICOLA: Onko teidän välillänne jotain sellaista, mistä haluaisit kertoa minulle?

Minulle Kinky Bootsin finaalin (s)alateksti on: Lolan ja Charlien häät eli KUNINGATTAREN HÄÄT. Siinä sydänystävät Charlie ja Lola (=aviopari) saapuu yleisön (=häävieraiden) eteen aplodien (=onnittelujen) saattelemina suurten saappaiden välistä (=kirkon ovista). Lolan enkelit sekä pikku-Lola ja pikku-Charlie toimivat morsiusneitoina. Isien haamut ovat myös tulleet saattamaan lapsiaan avioliiton satamaan. Kinky Boots kehottaa hyväksymään joku sellaisena, kuin hän on, mutta väistää itse totuuden. Olisiko suuri yleisö valmis hyväksymään Charlien sellaisena, kuin hän on?

NICOLA: Mistä minä tiedän, kenen kanssa sinä punkkaat? Et ainakaan minun.

HAMLET: Mitä taas tulee haluusi tietää, mitä välillämme tapahtui, joudut hillitsemään uteliaisuuttasi.

kuva: Kari Sunnari, kuvassa (vas.) Petrus Kähkönen ja Lauri Mikkola

kuva: Kari Sunnari, kuvassa Saska Pulkkinen ja Inke Koskinen

MONET KASVOT "Oon mies ja nainen, heidänlainen"

 

CHARLIE: Hyvät naiset ja herrat ja kaikki siltä väliltä.

HAMLET: Ei ilahduta minua mies, ei, eikä nainen.

Vaikka Hamletin lämmin kumppanuus Horation kanssa ja ajoittain jopa vihamielinen suhtautuminen Ofeliaan sekä Charlien syvä ystävyys drag queenin kanssa ja laimeat naissuhteet tarjoavat aineksia spekulaatioon, teoksissa ei käsitellä seksuaalista suuntautumista nimeksikään. Uskon, että kyse onkin pelkän seksuaalisuuden sijaan ihmisen moniulotteisuudesta.

Kinky Bootsin lavalla nähdään drag queenien lisäksi naisia vaatteissa, joita miehetkin käyttävät (farkut, T-paita jne.) Monilla tehtaan miespuolisilla työntekijöillä puolestaan on essu, joka on yleensä naisten asuste. Emme kuitenkaan kiinnitä tähän huomiota, koska näyt ovat joko tuiki tavallisia tai muuten perusteltuja, ja olihan jo Shakespearenkin aikaan teatterin näyttämö täynnä ristiinpukeutujia miesten esittäessä sekä mies- että naisroolit.

Mutta kyse ei ole vain pukeutumisesta. Erilaiset ilmiasut kertovat ihmisen moninaisuudesta. Jokainen Kinky Bootsin henkilö on heijaste päähenkilöistä. Kaikki yrittävät, kompuroivat ja selviävät, auttavat läheistään ja tulevat itse autetuksi. Se, kuka selviytymistarinassa on pelastaja tai pelastettava, hyvä tai paha ei ole yksiselitteistä. Hamletkin tietää, että ihminen voi hymyillä ja olla silti roisto ja että me olemme varsinaisia lurjuksia, me kaikki.

Myös Hamletin ominaisuudet heijastuvat näytelmän muissa hahmoissa. Hän on yhtä masentunut, hullu ja itsetuhoinen, kuin Ofelia, mutta myös yhtä määrätietoinen, aggressiivinen ja kostonhimoinen, kuin Laertes. Hamlet rakastaa ja ei rakasta. Hän vihaa, mutta myös pyytää anteeksi ja vapauttaa syyllisyydestä. Hän ei ole valmis luopumaan elämästä, mutta haaveilee kuolemasta. Hän tuntee fyysistä himoa naista kohtaan, jonka hylkää ja jakaa platonisen rakkauden miespuolisen ystävänsä kanssa, joka kulkee hänen rinnallaan kuolemaan saakka. Hamlet on yhtä himokas, kuin äitinsä, ja yhtä hurskas(televa), kuin edesmennyt isänsä. Claudiuksen jahkaillessa katua vai ei; Hamlet punnitsee olla vai ei. Kun Hamlet kuollessaan pyytää Horatiota kertomaan itsestään totuudenmukaisesti, hän on yhtä kypsä, kuin pojalleen elämänviisauksia jakava Polonius. Luvatessaan Ofelialle myötäjäislahjaksi kirouksen, hän on yhtä epäoikeudenmukainen, kuin isänsä haamu, joka sitoo poikansa tulevaisuuden omaan kohtaloonsa. Hamletista löytyvät ihmisen kaikki puolet. Hän voisi kuvailla itseään Lolan tapaan: Oon mies ja nainen, heidänlainen.

HULLUUS “Hulluista hulluin oon”

 

Hamletin järjetön käytös ja oudot vastaukset hänelle esitettyihin kysymyksiin saavat muut epäilemään hänen mielenterveyttään. Tulkitsijasta riippuen Hamlet joko on tai ei ole hullu. Molemmille vaihoehdoille löytyy useampia perusteita, joista valita.

HAMLET: He tulevat katsomaan näytelmää. Minun täytyy esittää hullua. Mene paikoillesi.

LOLA: Minulla olisi vielä show vedettävänä. Sali on täynnä ihmisiä, jotka odottavat, että voivat tuntea itsensä normaaliksi minuun verrattuna. Sinä voit liittyä heidän seuraansa, jos haluat.

Hamlet rakastaa/himoitsee hullun lailla Ofeliaa ja menee sekaisin tämän kieltäytyessä tapaamasta enää. Hän haluaisi tehdä tekoja, jotka eivät kestä päivänvaloa. Nämä teot voisivat (murha-aikeiden lisäksi) liittyä Horatioon ja olla muiden mielestä hulluja. Hamletin mielenterveys romahtaa isän kuoleman takia, ja hän uskoo käyvänsä keskusteluja tämän haamun kanssa. Hän ei kykene käsittelemään järkevästi äidin uutta avioliittoa ja haluaa tappaa isäpuolensa. Horatiolle Hamlet paljastaa esittävänsä hullua ja äidilleen hän väittää hulluutensa olevan pelkkä ovela juoni. Hamlet kirjoittaa, ohjaa, näyttelee, filosofoi ja runoilee. Hän on taiteilija, luova hullu ja nero. Kaiken edellämainitun lisäksi Hamlet voisi myös olla narri, sillä englannin kielen sana FOOL merkitsee sekä HULLUa että HOVINARRIa.

CHARLIE: Sä esität niin mystistä, ja luulet edustavas molempien sukupuolten parhaita puolia, mutta todellisuudessa sä oot täys pelle.

HAMLET: Minähän olen varsinainen hupiveikko.

Seuraavaksi olen poiminut teoksista wikipedian hovinarrista kertovan selityksen sekaan  lauseita, jotka resonoivat ko. kuvaukseen.

* Hovinarri --- huvitti isäntäväkeä muun muassa sukkeluudellaan. (Gertrud: No, no. Miksi vastailet vitsaillen?) * Narri saattoi olla joko oikeasti mielenvikainen (vrt. engl. fool) tai vain näytellä hullua. (Hamlet: He tulevat katsomaan näytelmää. Minun pitää esittää hullua.) * Mielenvikaisia henkilöitä oli myös tavallisen kansan parissa (Lola: Drag queenit ovat osa tavallista kansaa.) ja hekin naurattivat --- omilla tempuillaan ja oudolla logiikallaan. (Don: Mikä pila tää nyt on?) * Myös ammatillisia narreja --- oli paljon ja he kiertelivät joko kaupungista toiseen (Polonius: Näyttelijät ovat saapuneet), tai ottivat roolin vain tietyn juhlan ajaksi. (Lola: Olen mies tai olen nainen, joka ilta erilainen.) * Hovissa narrien tehtävänä oli viihdyttää isäntäväkeä. (Mr Price: Eipäs nyt hassutella poikaseni.) Narrin repertuaariin kuului paljon erilaisia temppuja, joilla hän sai yleisönsä nauramaan. (Lola: Kuka tässä nyt pelleilee?) * Luonnollisten hullujen eli mielenvikaisten käyttäminen narrina oli yleistä. (Polonius: Teidän poikanne on hullu.) He naurattivat yleisöään omalaatuisella puhetyylillään ja oudolla logiikallaan. (Hamlet: Eikö tuo pilvi ole teistäkin hiukan kamelin muotoinen?) * He saattoivat myös tehdä paljon hullunkurisia asioita. (Charlie: Voi aivan järjetöntä olla tää.) Isäntä saattoi muun muassa kysyä narrilta jotakin asiaa (Polonius: Tiedättekö kuka olen?) ja tämän outo tai hassu selitys nauratti yleisöä. (Hamlet: Te olette kalakauppias.) * Narrilla oli erityinen oikeus tehdä ja sanoa sellaista, mikä muille oli paheksuttavaa tai jopa rangaistavaa. (Laertes: --- mikset rangaissut häntä rikoksesta, josta on säädetty kuolemantuomio --- ?) * Näin ollen narri saattoi halutessaan jopa kritisoida kuninkaan tai muun mahtimiehen politiikkaa tai pilkata aatelisia, jotka kuuluivat kuninkaan hoviin. (Laertes: Sinä pilkkaat minua) * Narria saatettiin myös kurittaa sanomisistaan tai tekemisistään. (Claudius: Minun on pakko lähettää sinut tulenpalavalla kiirellä pois maasta.)

Laurenin repliikit - Ennen vaikutit niin urpolta, ja nyt yht’äkkii hauskalta --- Ennen sä olit blaah, en sitä kestänyt. On sussa jotain uutta, jonka tajuun vasta nyt. - lienevät Kinky Bootsin käsikirjoittajien kommentteja Hamletin narriuden analyysin äärellä.

Jos Hamletista löytyy ihmisen kaikki piirteet, tarjoaa teksti myös hänen hulluudelleen  ja/tai neroudelleen siis useita syitä. Tämä mahdollisuuksien kirjo tekee Hamletin tulkinnasta pohjattoman aarrearkun tekijöilleen vuosisadasta toiseen.

OLLA VAI EI OLLA versus OLEN VAPAUS, OLEN VANKEUS

Hamletin kysymys olla vai ei olla on puettu Kinky Bootissa moderniin asuun. Erotin analyysissäni musikaalista ilmiön, jolle annoin nimeksi: KINKY BOOTSIN KAKSI VARJOA. Toinen on ns. valoisa varjo, sillä se edustaa selviytymistä ja elämää. Toinen on pimeä varjo, joka edustaa tuhoutumista ja kuolemaa. Palattuani uudelleen teosten äärelle tajusin varjojen kytkeytyvän Hamletin kaksiosaiseen kysymykseen, eksistentiaaliseen kriisiin ja eskapistisiin pohdintoihin.

CLAUDIUS: Kuningas juo nyt Hamletin terveydeksi.

MR PRICE: Malja meidän Charlielle.

Kinky Bootsilla on salaisuus, joka paljastetaan finaalissa. Kenkätehtaan menestykseen liittyy 12 ASKELEEN OHJELMA, joka johdattaa teemallisesti addiktioihin ja uskontoon. Ohjelmaa käytetään riippuvuuksien hoidossa. Askeleet kuvaavat suhtautumistapaa, joka auttaa vapautumaan riippuvuuksista. Ohjelmassa puhutaan korkeammasta voimasta ja jumalasta eli se sisältää myös hengellisen aspektin. Hengellisellä tiellä kulkemiseen tarvitaan laadukkaat jalkineet, joita tarjoaa kenkätehdas Price and Son.

CLAUDIUS: Nostan katseeni, tehty on rikokseni, auttakaa enkelini. Kaikki muuttuu vielä hyväksi.

LOLAN ENKELIT: Taivaanportit aukeaa. --- Lolan kanssa lennät taivaisiin.

Nimeän päihteiden ja uskonnon yläotsikoksi ESKAPISMIn. ELÄMÄänsä on mahdollista paeta päihteisiin, mutta se voi olla myös tuhoisa, kuolemaan johtava tie. Uskonto lievittää KUOLEMAnpelkoa antamalla lupauksen ikuisesta elämästä. Vaikka päihteet ja uskonto tarjoavat molemmat ulospääsyä epämiellyttävästä todellisuudesta, päihteitä pidetään silti usein huonompana ratkaisuna, Mutta mikään ei ole HYVÄä tai PAHAa sinänsä. Kaikki riippuu siitä, mitä me siitä ajattelemme. Niinpä myös uskonnolla on pimeä puoli. Uskonnolliset yhteisöt voivat olla autoritaarisia, syyllistäviä, kontrolloivia, manipulatiivisia ja vainoharhaisia. Uskonnon avulla ihminen pääsee TAIVAASEEN ja huumeiden avulla pilveen, mutta ne voivat myös johtaa henkilökohtaiseen HELVETTIin.

Päihteet ja uskonto ovat kuitenkin vain metaforia sille, mikä estää olemasta itsensä ja elämästä omaa elämäänsä. Tanska on Hamletille - hänen omien sanojensa mukaan - VANKILA, sillä kuningas ja kuningatar toivovat, ettei hän jatka opintojaan ulkomailla. Kruununperillisenä hän on velvoitettu taipumaan hallitsijoiden tahtoon. Isän kuolema ja ihmissuhdesotkut sekoittavat myös hänen päätään, ja Hamletilla on itsetuhoisia ajatuksia. Hän haaveilee ikuisesta kuoleman unesta, jossa kaikki murheet ja surut olisivat poissa. Charlie on kahlittu perheyritykseen, joka sanaleikin avulla paljastuu vankilaksi: kenkätehdas Prise and Son -> PRISON. Myös Charliea mietityttävät isän kuolema ja parisuhdeasiat, mutta Kinky Bootsissa paetaan todellisuutta itsemurha-ajatusten sijaan päihteisiin ja uskontoon.

kuva: Kari Sunnari

SISÄINEN KAMPPAILU “Lopulta järjestämme kaksintaistelun, jossa te kaksi kohtaatte.”

 

TUOMARI: Kuunnelkaa tarkkaan, te kaksi. Haluan puhdasta, reilua, mutta taidokkaan kauniisti toteutettua nyrkkeilyä. Ei iskuja vyön alle.

LAERTES: Minä lupaan otella tämän ottelun reilusti, kuin veli veljeä vastaan.

Hamletissa sisäinen ristiriita ruumiillistuu näyttämölle Hamletin ja Laerteen väliseksi miekkailuksi ja Kinky Bootissa Lolan ja Donin väliseksi nyrkkeilyksi. Kun Lola ottelee Donin kanssa, hän kamppailee samalla isänsä haamun kanssa, sillä Don ja Simon Sr ovat molemmat nyrkkeilijöitä, jotka eivät hyväksy Lolaa sellaisena, kuin hän on.

Kaksintaistelut olivat ensimmäinen teosten samankaltaisuus, johon huomioni kiinnittyi. Ne ovat näyttäviä ja merkityksellisiä kohtauksia, joiden jälkeen suuntaa kääntyy kohti loppuratkaisua. Laertes ja Hamlet haavoittuvat myrkytetystä miekasta ja kuolevat. Lola luovuttaa nyrkkeilyottelussa, joten myöskään Don ei voita omilla ansioillaan. Hän tarjoaa ottelun päätteeksi Lolalle ja itselleen alkoholi nimistä myrkkyä. Molemmat häviävät. Taisteluissa ei ole voittajia, mutta molemmissa tehdään sovinto ja kamppailu päättyy. Hamletissa kaikki (paitsi yksi) kuolevat. Kinky Bootsissa koko porukka pääsee Milanon kenkämessut -nimiseen taivaaseen.

CHARLIE: Jospa mä jätän teidät kyyhkyläiset tekemään sovinnon.

LAERTES: Antakaamme toisillemme anteeksi.

MINULLA ON SINULLE HAASTE

 

LAUREN: Hyväksy tosiasiat.

HAMLET: Minä kuolen, Horatio.

Tragedia muistuttaa meitä elämään erottamattomasti kuuluvasta kärsimyksestä ja kuolemasta. Minulle Hamletin ydin kiteytyy vanitas maalausten kehotuksessa Muista kuolevasi, joka yhdistyy mielessäni Kinky Bootsin haasteeseen: Hyväksy joku sellaisena, kuin hän on. Kun ajatukset yhdistetään, niiden sanomaksi kiteytyy: Hyväksy elämä sellaisena, kuin se on: rajallisena ja kuolemaan päättyvänä.

Kinky Bootsin toisen haasteen - Hyväksy itsesi, niin sä hyväksyt muut - vaikeus piilee omien virheiden, heikkouksien ja pimeiden puolien hyväksymisessä, mutta myös hyvien puolien ja potentiaalin tunnistamisessa. Kun ihminen hyväksyy itsensä kaikkine puolineen, tarve tuomita muita poistuu, ja on mahdollista kasvaa täyteen mittaansa. Tässäkin Kinky Boots kohtaa Hamletin, joka edustaa ihmisen kaikkia puolia.

Harryn viisaus Hyväksy itsesi ja kaikki vastoinkäymisesi, silloin voit käsiisi sä saada kohtalosi on sukua Hamletin viisaudelle Kun uskallamme kohdata ongelmamme, pahin on jo ohi. Tosiasioita välttelemällä ja pakenemalla ei pääse eteen päin. Kun ihminen on sitä, mitä on peittelemättä, häpeämättä, itseään  suurentamatta tai pienentämättä, hän voi elää elämänsä täysillä - sen vääjäämättömään loppuu saakka.

KINKY BOOTS: Rohkeasti ja ylpeästi sä uskalla mennä maaliin asti.

HAMLET: Loppu on hiljaisuutta.

kuva: Kari Sunnari

HATUNNOSTO esi-isille

Kinky Bootsin laulussa Sielukas mies siteerataan BACHin teoksen Air kuuluisaa bassokuviota. Tarinan dramaturginen kudelma onkin, kuin fuuga, joka aukeaa lukemattomiin suuntiin sisältäen loputtomasti kerroksia. Pääteema risteilee isompina ja pienempinä variaatioina läpi musikaalin. Bach oli fuugan mestari; Kinky Bootsin käsikirjoitus on fuugamainen mestariteos, joka ei lakkaa hämmästyttämästä.

Hamletin viittaukset roomalaisuuteen, satiiriin, italiaan ja orjuuteen paljastavat Horation hahmon Shakespearen kunnianosoitukseksi HORATIUKSELLE (65 - 8 eKr). Tämä runoilija ja satiirikko syntyi alunperin Etelä-Italiassa, ja hänen isänsä oli vapautettu orja. Hoville esitettävä näytelmä on kirjoitettu alunperin italiaksi. Hamletin löytämä kuninkaan narrin kallo voisi viitata keisari Augustuksen suosiota nauttineeseen Horatiukseen. Ehkä Shakespeare on kirjoittaessaan ajatellut runoilijan elämänohjetta CARPE DIEM. Hamletin viesti kirkastuu Poloniuksen kehotukseen: Olkoon tämä aika sinun aikasi, ja käytä se parhaiden kykyjesi mukaan

Sukupolvi toisensa jälkeen tekee eroa edellisiin sukupolviin. Viisautta on kuitenkin säilyttää se, mikä on säilyttämisen arvoista. Jos ihminen tiedostaa menneisyytensä ja uskaltaa käsitellä juuriaan, voi perinnöstä tulla taakan sijaan voimavara ja siitä voi tehdä oman versionsa. 

Horatiuksen ja Bachin perintö tunnustetaan Hamletissa ja Kinky Bootsissa, ja esikuvat jatkavat elämäänsä heidän jälkeensä tulleiden taiteilijoiden teoksissa. Heidän perintönsä on runollisesti sisäänkirjoitettuna tarinoihin, joiden yhteinen sanoma kiteytyy kolmeen elämään jääneseen viisauteen: MUISTA KUOLEVASI (Memento morI), TUNNE ITSESI (Gnōthi seauton) ja TARTU HETKEEN (Carpe diem). Siis oo sellainen, kuin oot. Et saa antaa toisten sua määrittää. Oo sä ja ymmärrä. Elä elämääs ihan täysillä.